Aanleiding voor het thema ‘van bijstand naar tijdelijk werk’:
Inwoners in de bijstand ervaren hoge drempels bij het aanvaarden van (tijdelijk) werk. Vragen waar zij mee zitten zijn o.a:
- Behoud ik mijn huidige inkomstenniveau of ga ik erop vooruit? Wat houd ik netto over als ik de baan accepteer?
- Word ik gekort op mijn kinderopvangtoeslag als ik de baan accepteer? En zo ja, hoeveel dan? Wat betekent dit voor mijn netto inkomen?
- Wat gebeurt er met mijn inkomen als de baan stopt? Val ik dan terug in mijn huidige situatie?
- Hoe moet ik het met de kinderopvang regelen als ik wisselende werktijden heb?
Gemeenten willen hen daarom begeleiden in de stappen en handelingen die ze moeten doen voor een soepele overgang. Het gaat erom direct inzage te geven in de, vaak variabele, inkomens die de inwoner per maand krijgt. Daarnaast moet het voor de werkgever eenvoudiger zijn om de inkomstenoverzichten ter beschikking te stellen aan de werknemer en het proces te vereenvoudigen richting de gemeente.
Persona:
Klantreis / service blueprint:
In het domein ‘Werk & inkomen’ hebben we verder voor het thema ‘van bijstand naar tijdelijk werk’ o.a. de volgende klantreizen en service blueprints gerealiseerd:
- Henk heeft tijdelijk werk gevonden, behoudt deels zijn uitkering en berekent wat hij gaat verdienen
- Henk’s tijdelijke baan is afgelopen en hij valt volledig terug in de bijstand
- Er verandert iets, tijdens de parttime baan, in de persoonlijke situatie van Henk (life events)